ГРАЃАНИТЕ СЕ ТРЕТИРААТ КАКО ИДИОТИ! Неодговорно однесување на државните власти

57

Иако по еден месец чекање дојде редот да се фотографирате за лична карта, доколку сте еден од жителите на 185-те „проблематични“ улици на главниот град, ќе се соочите со незамисливи пречки и предизвици да бидете опремени со задолжитечниот документ

 

Џенур ИСЕНИ

Скопје, 17 мај – Невиден однос на Министерството за внатрешни работи (МВР) со граѓаните на Скопје. За лични документи, лична карта, пасош или возачка дозвола, покрај признаените документи кои се бараат со закон, граѓаните се принудени сами да ја докажат точната адреса, по промената на имињата на улиците во Скопје. Станува збор за жители на 185 улици со нови имиња во Скопје, кои поставиле рок за издавање документи до МВР, но одговорните ги враќаат назад со образложение дека треба да одат во Град Скопје, во Секторот за урбанизам, и да обезбедат доказ за новото име на улицата каде што живеат. Тоа создаде хаос и незадоволство кај граѓаните, кои чувствуваат дека МВР ги третира како да се најголеми идиоти.

ГЕНЕЗАТА НА ПРОБЛЕМОТ

Во текот на изминатата година, по промената на имињата на 485 улици на Град Скопје, забележано е дека се појавиле проблеми на 185 улици со нови имиња. Тоа е затоа што од стара улица се создадени два-три нови улици со нови имиња, а границата меѓу нив е нејасна за вработените во МВР. На средбата организирана за оваа намена меѓу претставниците на МВР, Град Скопје и членовите на Државната изборна комисија, одлучено е товарот да помине на граѓаните, кои се принудени лично да одат да примаат потврди од Град Скопје за докажување на новата адреса. Но бидејќи не се работи за изолирани случаи, туку за жители на вкупно 185 улици, Град Скопје не може да им помогне на граѓаните и сега за оваа потврда се очекуваат повеќе од две недели.

„Вчера имав термин за издавање на личната карта. Кога отидов таму, од полицаецот дознав дека улицата каде што живеам има ново име. И покрај тоа што службеникот го имаше пред себе списокот со новата адреса, ми рече да одам во Град Скопје да го земам уверението за новата адреса. Кога отидов таму, вработените во Град Скопје ми го побараа новиот имотен лист, не постар од 6 месеци. Го извадив од нотар, му платив 300 денари и го доставив барањето, но ми рекоа да не очекувам одговор пред две недели, бидејќи не знаат каде им е главата“, изјави за весникот КОХА Арменд И, кој живее во населба Бутел 1.

„Сега го пропуштив терминот што го чекав повеќе од еден месец и се чувствував како идиот кој нема друга работа освен секојдневно да ги посетува државните институции кои по закон имаат обврска да им служат на граѓаните“, вели тој револтиран.

КОЈ Е ВИНОВЕН?

Промените на имињата на улиците во Град Скопје, по одобрувањето – се објавени и во службен весник, додека новите имиња се запишани во Централниот регистар. Дополнително, Град Скопје на 24 ноември минатата година испрати копија со новите имиња до Министерството за внатрешни работи, Агенцијата за статистика и до Македонскиот катастар. Сите надлежни институции ги имаат вистинските информации за новите имиња на улиците. Тоа го потврдуваат дури и вработените во МВР, кои пред себе имаат список со нови адреси, врз основа на кои ги враќаат граѓаните без да им ја дадат соодветната услуга.

„Ова е одговорност на МВР, кое мора автоматски да интервенира во базата на податоци на МВР и да ги внесе новите адреси“, смета Арменд, кој по професија е ИТ инженер.

РЕАКЦИЈАТА НА МВР

Весникот КОХА испрати неколку прашања до претставници на МВР. Во својот одговор тие посочуваат дека немаат намера да се повлечат од оваа одлука во однос на обврската на граѓаните да добијат доказ за својата нова адреса од надлежните органи на Град Скопје.

„Со одлука на Град Скопје сменети се имињата на 485 улици. Со почетокот на имплементацијата на новите имиња на улиците, констатирано е дека некои од новите улици во минатото имале нови имиња, но граѓаните не ги менувале личните документи. Состојбата е разгледана и со заедничка одлука на ДИК, МВР и Град Скопје, избрани се 185 нови улици за кои е неопходно уверение на Град Скопје за да се потврди моменталната состојба со новото името на улицата, со цел да се надминат проблемите кои се наидоа веднаш по имплементацијата на новите имиња на улиците. Министерството за внатрешни работи не беше ниту консултирано од Град Скопје кога ги менуваше имињата на улиците, додека е должно да ја спроведе оваа одлука, но револтот на граѓаните паѓа врз вработените во МВР, кои се најмалку одговорни за настанатата состојба“, се вели меѓу другото во одговорот на МВР.

Во однос на утврдениот термин , кој граѓанинот ќе го пропушти бидејќи ќе биде принуден да оди во Град Скопје за да ја обезбеди потребната потврда, која се очекува за две недели, од МВР со одговор: „Граѓаните кои имаат закажан термин и кои немаат потврда од Секторот за урбанизам на Град Скопје, не треба да одредуваат нов термин, но ќе важи терминот што веќе го имале закажано“, велат во писмениот одговор надлежните од МВР. Овој хаос предизвикан од неодговорноста на МВР е незамислив во оваа ера на дигитализација. Токму денеска министерот за внатрешни работи, Оливер Спасовски и министерот за информатичко општество се обврзаа за започнатиот процес на дигитална трансформација на услугите за граѓаните во врска со издавањето на Уверението за државјанство на Северна Македонија во електронска форма. Но, наместо да им го олесни издавањето документи, МВР токму го отежнува тоа.

Министерот за внатрешни работи, Оливер Спасовски вели дека одлуката за промена на имињата ја донел Град Скопје и ова не е прв пат. Изгледа дури и се огласи против новите имиња, кога вели дека „овде стана традиција речиси секоја година да се менуваат имињата на улиците како ќе им се текне на градоначалниците на општините“.

„Мислам дека овде може да одговори локалната власт, бидејќи мислам дека не е добро да се менуваат имињата на улиците секоја година, а второ, постои систем што по секоја промена на името на улицата, да се евидентира во Централниот регистар и можат да се користат во базата. Додека немаме потврда од базата за промена на имињата на тие патишта, каде се појавуваат проблеми, бараме потврда. Во овој случај, апелирам до институциите кои се надлежни на оваа работа, што поскоро да започнат и да ги решаваат споровите“, рече Спасовски. Тој, дури изјави дека тие што ги смениле имињата треба да ги решат проблемите, „бидејќи Град Скопје е тој што ги смени имињата во име на граѓаните“.

 ТАЛКАЊЕТО КОЈА КОШТА ПАРИ И ВРЕМЕ

„Помина околу една година откако аплициравме за пасош, кога и тогаш беа сменети имињата на улиците, немавме проблем да го направат истото од список и да ја внесат адресата во системот. Сега, една недела пред нашиот термин, големиот син без проблем и на ист начин со директно додавање во системот ги издаде и пасошот и личната карта. Но, сега, со истата адреса полициската управа ни побара потврда од Град Скопје за промена на името на улицата. Им кажавме дека немаме бидејќи првата постапка беше без заверка. Администраторката рече дека имаат налог што стапи на сила деновиве. Побарав средба со раководителот на секторот и го добив истиот одговор, наредба да се добијат потврди. Ужасот не завршува тука. Со сите напори од шалтер до шалтер, во Град Скопје се аплицира, се плаќа посебно за секој барател (семејство) и најлошото – Потврдата уште доцни. Повеќе од две недели откако аплициравме за потврда“, вели граѓанката Леунора Калиќи притоа покажувајќи дека морала да издаде имотен лист не постар од шест месеци и за кој се исплаќа 300 денари, како и по 50 денари за секој член на семејството. „Сепак, чекањето и талкањето од шалтер на шалтер е постресно“, вели Калиќи, која живее на улицата со новото име „Ернест Колиќи“ или „Лазо Москов“ со старото. (koha.mk)